Unforgettable Interview Session

Hai.

Baru beberapa jam tadi aku ada interview session dengan satu company manufacture skincare products (YIC).aku taknak lah sebut nama penuh company tu kang mana tahu dapat kerja ke mati la dia tengok aku kutuk dia.huhu. Haritu 5 minit lepas aku post pasal kena tipu dengan majikan tu company YIC ni call dia tanya ,

"Cik Maz ni dah kerja ke sekarang? dulu ada apply Chemist kan. Boss saya cakap dia ada dapat application awak dekat email" ujar Miss HR

"Ye kerja.tapi still boleh consider" balas ku. dalam hati berdebar aku ingat either 2 companies yang aku kutuk tu tiba-tiba call ke apa. haha tahu takut.

Then bila aku check balik,bulan Jun 2016 aku apply.mana lah nak ingat. Aku jenis dah kurang apply dekat jobstreet,so bila ada vacancy aku cari website cari email dia terus direct email. so yang ni dia cakap boss dia yang baca email tu. see,boleh lawan la candidates yang apply jobstreet tu.

So,ambil cuti half day pagi tadi gerak. interview pukul 1130 dekat Kg.Baru Balakong,Seri Kembangan. tapi aku rasa jauh dah dari Seri Kembangan tu dah masuk Cheras ha. jauh jugak dekat 40 min lah sebab jem.jauh nunnn menyorok. Bila masuk dalam office,gah gila decoration. office high class serius cantik.dalam hati dah meronta-ronta 'pleaseee lah dapat'

Pukul 1230 baru turn aku masuk padahal 2 orang je candidates.Before that semalam aku pulun study instrumentation sebab diorang produce skincare product so all the research and idea come from R&D team including chemist. Aku berharap sangat dah ha kali ni.

Bila masuk bilik interview tu,sorang je interviewer. Ms.Jibby (aku rasa la sebab tak jelas) yang penting bukan Abg Jib korang (kuajo minyak naik lagi!). Then dia go through resume and application form aku and guess what,soalan pertama dia tanya:

"You ada pakwe tak? mesti ada ni kannnn" kata Ms.Jibby sambil tersengih.

Sumpah aku terkejut.aku punya la formal siap practice nak jawab bertubi-tubi soalan dia mana tahu mencabar minda ke apa. Ya Rabbi ini je dia tanya. Aku pun teragak-agak la nak jawab. Tapi pikir juga dia ni saje nak test aku ni jujur ke apa. so jawab jela sejujurnya....

"Oh really.pakwe you kerja mana? How come youlls boleh bertahan lama eh? Berapa lama jumpa in a month?" bertubi-tubi soalan diajukan. Serius tak tipu.

Engko rasa aku nak respon apa.Aku cuba juga tutup cerita ni sebab dia sangat eksaited,aku pun mula masuk bab kerja.

"So currently got any vacancy or not?" setelah letih jawab soalan peribadi.

"Oh for now, no. so we just KIV your status. Kalau ada chemist yang berhenti then we will consider you" jawab Cik Jibby

Like whatttttttt. Kenapa panggil balik kalau takde vacancy. Dia cakap sebab boss dia da tengok resume aku so dia suruh interview.Just nak kenal-kenal gitu. Wehh penat kot aku drive jauh-jauh.Lagi tak tahan dia tanya

"Why ha you punya result matric first class tapi dekat university just average. Makin turun why ha?" katanya ingin tahu.

**Mengucap panjang dalam hati**
kenapalahhhh dia boleh compare matrik dengan zaman uni. Tak tahu ke matrik tu senang,cikgu baik bagi macam-macam. KIta ni serap je selagi boleh. kalau uni tu lain la. uihh jenuh aku nak jawab.

At the end,baru dia tanya salary. Dia cakap maximum dia boleh bagi 2000 tapi tahu jela alasan diorang 'fresh,no experience' even yang ada experience pun 2500 kira banyak. yapedaaaa chemist tu guna otak,kena create new idea to form new product. bayaq lebih la sebab usaha dia bukan senang.lepastu kena test product tu dekat diri sendiri,kalau berjaya baru bagi customer kalau tak nasib la muka berjerawat kasar seperti kulit buaya.

So,setelah 20min aku bersembang dengan Ms.Jibby maka tamatlah sesi 'sembang-buang-masa' itu.Balik tu aku dok fikir lagi eehhhh tak puas hati betul sebab soalan yang ditanya macam takde kena mengena,bila aku tanya pun dia tak berapa tahu nak jawab. Nak doa supaya ada chemist yang berhenti jahat tak? Okay tak tak. Tak jadi doa.






Comments

Popular posts from this blog

Skin Journey Part I : Nihon Skin

Ainaa Serum

Skin Journey Part II