Ringworm- fungal infection

Hai.

Ni nak cerita based on experience. last few months, kena fungal infection dan menyebabkan satu badan ada ringworm. bulat-bulat merah macam ni

ni bukan badan aku okay. ni google 


mula-mula macam buat rilek lagi sebab ingatkan ruam ke apa berpeluh then makin lama makin banyak especially dekat belakang area tengkuk,leher,ketiak,dada. jujur ni tak malu. tapi takde la besar macam dalam gambar ni aku punya comel-comel je cuma ada 1 je ibu dia yang macam ni. then pergi jumpa doktor lepas dia check 1 badan soalan pertama dia,

"awak ada pegang kucing ke?" ujar doktor

eh mana dia tahu.sebab sehari sebelum tu memang aku ada pergi Floria Putrajaya then gatal nak pi masuk pameran kucing tu padahal takut kucing. aku pantang betul kalau kucing mai dekat then terkena dia punya tapak kaki yang lembut tu lagi trauma kalau kena cakar. so memang takde nye nak angkat usap dia just aku cuit-cuit je.lagi tak boleh bila ada kucing yang dok garu-garu telinga tu pehh.

" eh mana doktor tahu. memang saya ada sentuh kucing semalam. tapi apa kaitan?" jawabku.

"macam ni. awak kena fungal infection sebab tu badan merah-merah. lagi satu ringworm ni mostly ada dekat kucing/anjing. so possibility orang yang akan kena jangkitan kuman ni bila dia pegang haiwan ni lah" terang Puan doktor dengan baik dan sopan.

then bila dah tahu tu doktor nasihat suruh kerap tukar pakaian,kurangkan berpeluh. kerap tukar tuala mandi,cadar bantal dan tilam. tempat-tempat berpeluh lagi mudah kuman ni nak merebak especially ketiak,lipatan kaki (lutut),lengan,leher. dia punya gatal tu masyaAllah dah macam monyet kalau dok garu je. ada satu hari tu pergi kerja pakai baju yang ada zip dekat depan tu biasalah baju perempuan memang ada yg bf-friendly. engkorang jangan ingat bf = boyfriend. amboi amboi, breastfeeding lah.
so zip tu pula panjang,then pakai tudung rasa berpeluh. gatallllllllllllll teramat. tak senang duduk. nak garu kang lagi merebak. memang dah merebak pun sampai tangan perut semua.

dekat 3 minggu jumpa doktor.klinik pula bagi ubat sapu bekas kecil comel tu mana cukup.aku tanya campur krim apa.

"eh mana boleh bagitahu,itu formula rahsia saya" kata doktor

elehhhh saje je taknak bagi tahu. saya dulu kerja dekat klinik juga so semua krim saya tahu tapi disebabkan doktor tak bagitahu mixture apa. then usaha la sendiri.


ni lah makhluk yang kacau kita. gatal dia ni

doktor sarankan sabun mandi yang ada sulphur tapi sekarang dekat farmasi dah tak jual sebab too much sulphur. so yang ada dekat farmasi cuma yang 2% Sulphur je. Aku pun google la krim sapu yang elok untuk tinea ni (nama kuman tu.sedap nama). tiba-tiba tergerak hati nak pergi kedai ubat cina tradisional depan rumah tu, so tanya la uncle tu ubat apa untuk kurap. terus dia..

"ohh itu gatal-gatal ha. you pakai ini sabun 2x sehari satu minggu sudah hilang" jelas si Uncle

murah je.dalam RM5. then apa lagi setiap kali mandi tonyoh la sabun ni. bau macam dettol warna hijau. betul dia cakap seminggu je hilang. Ya Allah kalau aku tahu kos dia cuma RM5 untuk sembuh takde la aku pergi jumpa doktor sekali jumpa RM60 huhu. doktor siap habis dah stock anti-fungal pills sebab aku yang request seminggu 2x makan.

maka nya,setelah kejadian ini. aku pun dalam 2 minggu sekali akan tukar tuala,tukar sarung bantal.badan berpeluh tu tak boleh nak buat apa lah. jarang jumpa orang yang takde peluh sehari kan.yapedaa. sejak dari itu,aku tak mau dekat dengan kucing dah.

So for those yang mengalami keadaan yang sama,try la sabun tu, berkesan.
Okay bye.

Comments

  1. cer bg namasabun tu, gambar ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry. kotak sabun tu dah lama buang. huhu. cuba je pergi kedai ubat cina mesti ada. sabun warna hijau,bau dettol + herba. ubat kurap diorang panggil

      Delete
  2. Salam sis,kalau mintak tolong belikan sabun tu boleh tak?

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. saya rasa tak sesuai sebab dia ada kandungan nitrogen saya rasa. takut bahagian muka sensitif.

      Delete
  4. salam sis, sabun tu bntuk petak ke bulat, kotak die warna ape ye? TIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry. sabun bujur warna hijau. kalau pergi kedai cina diorang mesti tahu punya sabun kurap

      Delete
  5. Sis blh bg tau x rupa packing sabun tu mcm mn.. Sy nak try google

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Skin Journey Part I : Nihon Skin

Ainaa Serum

Skin Journey Part II