Pegawai Tadbir dan Diplomatik M41

Assalamualaikum,

Hai calon-calon PTD sekalian.
Semalam baru je lepas azab jawab soalan online exam 23 Nov 2016. Since kalau google memang tak jumpa lah topik-topik atau rujukan nota ke apa. semua kena purchase online then akan dapat pdf notes price RM40 + RM20 (latih tubi). Tapi,aku tak beli pun sebab ini online so sambil-sambil tu boleh je google ke berbincang ke tengok buku ke apa. Unless exam ni dia buat macam exam spm dalam dewan. Ha yang tu kau kena study pulun habis sebulan dah ready. Gigih.

So kes aku ni,kedekut nak beli nota. Then usaha sendiri pinjam adik kawan buku Sejarah SPM pasal perkembangan ekonomi Malaysia,pertubuhan ASEAN, bidang kehakiman dan lain-lain. Disebabkan takde kawan form 6 untuk pinjam buku Pengajian Am. Lagi pulak aku cari nota-nota GST,politik,bidang mahkamah,cukai tu semua semangat aku study. Tapi serius study means 'baca' semata-mata dan tak ingat apa lepastu.sekadar nak lepaskan rasa bersalah,kalau tak 'study' nanti kalah tanpa usaha. So,at least ada sikit usaha. sikit.

Member lain semua gigih weh study itu ini tebal-tebal. Mesti lah jealous sebab diorang ada sumber rujukan nak mentelaah pun. So,let's make it short.

7 pm,dah boleh online system to insert your ID number and angka giliran.exam start 2000.

Section A : Pengetahuan Am
Questions : 50
Time      : 8.00 - 8.45 pm (but i don't have enough time to complete all the questions! still got 55 seconds but the system went off already. eeeiiiiii geram betul)

Section B  : Penyelesaian Masalah Matematik
Questions  : 40
Time          : 8.55 - 9.40 pm (yang ni pun sama ada lagi 1 minit tak sempat nak hentam dah off. Sesi   Tamat,Sekian. erghhhhh)

baru aku perasan,kejap Ali kejap Daud. sistem pun confuse.kesian dia haha. Ini bukan aku punya,aku takde jawab full macam ni aku punya banyak lopong je. Ini hebat


Percayalah,soalan maths semua spm punya.lepastu yang simple equation pun jadi susah sebab kelam kabut punya pasal. masa tu rasa macam cepattttt sangat. spm A tapi bila jawab exam semalam rasa macam Ya Allah mesti cikgu math menyesal ajar aku dulu (sorry mama). Dah la soalan panjang lebar nak baca pun 2 minit nak kira lagi tak tahu la nak kabor macam mana serabut. Siap paksa adik sendiri tolong kira sekali. Tapi aku rasa aku je la macam ni teruk dia orang lain okay kot cool je. They all well prepared bukan macam aku.

Then aku pun terfikir, semua yang dia tanya untuk pengetahuan am tu current issues. contoh topik:
1. Anggota negara Komenwel
2. Perang Dunia Kedua
3. Atlet Sukan Paralimpik Negara 2016
4. Badan Kehakiman/Perlembagaan/Ketua Negara
5. KPDNKK/ Klinik Sejahtera
6. Tapak Ramsar
7. Negara-negara ASEAN yang belum menjalankan GST
8. Anggota negara ASEAN
9. Rang Undang-undang
10. Kerajaan Persekutuan

Sorry. yang ni je aku ingat. yang lain dah tak ingat apa,tulah masa jawab tak fokus satu soalan je macam-macam campur aduk kejar masa. so I hope this topics will help you guys who gonna sit for the exam next year. Aku ni dah kira gelap dah masa depan,jawab pun tak habis. tabah jela. Kalau ada rezeki tu ada lah kalau tak,share je pengalaman yang ada (padahal tak membantu langsung hehe)

Overall,Alhamdulillah la dah selesai walaupun tak berapa bagus. Thanks for this opportunity.
Goodluck kawan-kawan lain!

Comments

Popular posts from this blog

Skin Journey Part I : Nihon Skin

Ainaa Serum

Skin Journey Part II