Being cheated by employer

Hai.

tengok tajuk. siapa pernah kena,angkat tangan angkat kening !
Actually aku terpanggil nak cerita pengalaman aku kena tipu dengan majikan/HR ni lepas aku baca IIUM Confession pasal jadi customer service tu. Serius,benda ni memang selalu berlaku especially dekat fresh graduate yang tengah cari kerja. Both side tengah desperate, yang kita fresh grad ni memang tak tahan duduk rumah makan-tidur so memang kena cari kerja tak kira apa pun. Hidup ni bukan mudah cik kak goyang kaki duit jatuh dari langit. Most of the time buka iklan, mesti tulis gah punya. Salary 2.5k above pom pang itu ini pasal background company, position pun tak nak kalah level executive. Kita yang mentah ni lagi lah excited dengar benda-benda macam ni. Sekali pegi interview,dah dapat kerja baru tahu macam mana seksa.

So, based on my experience di tipu ni biasa je.Aku je buat teruk sebab aku jenis tegas tak suka orang permainkan/pergunakan. hashtag kuat melenting. So, masa second year dekat USM dulu kitorang dah kena cari company for internship for 3 months. Tapi school of chemistry ni pelik sikit, internship takde unit(credit) so tak diwajibkan pun. tak buat pun takpe,tapi biasalah kita ni nak kumpul pengalaman. Setelah berbulan aku hantar resume sana-sini apply berpuluh company,satu je yang kesian dekat aku. so dia offer lah. Aku malas sebenarnya sebab 1 hal takde transport and biasalah intern elaun pun bawah 500 mana lah cukup sebulan nak cover kan. So takpelah,aku cuba.

Kes #1

Aku dapat intern dekat sunway area Sunway Pyramid tu,malang betul aku tak ingat dah apa nama company. First day tu je dah sesat,jauh menyorok kilang tu. kilang proses french fries yang curly korang makan dekat kedai hipster semangkuk RM10,punya malas nak goreng dekat rumah sendiri.
So first day datang lambat,berkenalan pulak dengan staff yang tak friendly.Tapi nasib baik ada 3 budak intern yang senasib dengan aku. diorang dari UMP,course Food Technology. First soalan diorang,

"eh awak course chemistry ke? kenapa ambik intern sini macam takde kena mengena" tanya dengan nada pelik. Aku sengih jela mampu

Actually,company ni ada link dengan satu lagi company area situ jugak.tempat aku ni lebih kepada proses start dari kupas kulit kentang,sampai packing ha. yang lagi satu bahagian quality control,yang tu aku tak tahu macam mana kerja dia.hari pertama okay lagi aku kena checklist pekerja kilang dekat situ,tengok function machine okay ke tak sambil tolong unpack plastics nak bungkus kentang weh.

lebih kurang gini kilang nya

Masuk hari ketiga aku kena kupas kentang,then masuk dalam cutter machine.lepas tu diorang akan masuk dalam freezer.then keluarkan tong-tong fries yang dah keras macam batu tu. kitorang (aku dengan pekerja kilang mostly auntie dah tua) kena ketuk fries yang keras dengan ais tu masuk dalam plastic packaging. Serius sakit badan kena bongkok pecahkan ais-ais ketul tu tong dah lah besar tinggi sampai pinggang. kau kena ketuk dan korek fries tu sampai habis. masyaAllah aku yang paling muda ni pun sakit badan+letih+sambil menyumpah dalam hati. Bayangkan makcik2 ni buat kerja yang sama hari-hari tapi dibayar sikit.kesian weh. Rasa nya seorang Mazlina ni boleh sabar ke? Big NO.

Malam tu aku buat surat resign,aku email HR tu sebab dia nak bagitahu job scope bagai dekat aku.siap aku marah lagi

"encik dah tahu kerja dia macam ni then kenapa bagi juga dekat saya yang takde kaitan langsung dengan kursus saya. Encik macam aniaya saya" direct aku cakap dekat Encik tu. Dia reply simple je.

"Okay then,kalau awak nak resign just give me the resign letter. That's all" begitu dia jawab.berasap aku. terus tak datang kerja hari ke-4

Lepastu mula lah kawan tanya kenapa kau berhenti weh blablaa. takde masa aku nak jadi kuli 3 bulan 3 hari pun tak tahan.tak tahu la apa nasib budak2 intern UMP kat situ sebab diorang kena tahan sampai 6 bulan. So, bila aku pergi pasar then ternampak fries yang diorang bungkus tu terus terbayang-bayang kejadian lama. *emosi. tapi aku lupa jenama fries tu yang aku tahu paling murah.
Bila semua dah habis tempoh intern,prof akan kumpulkan pelajar semua then minta diorang explain sikit pengalaman intern,siap sebut

"ada seorang pelajar kita yang tak sempat habiskan intern.dah berhenti" kata Prof .sampai sekarang aku ingat,rasa nak bangun je masa tu pi cerita pengalaman.So yang buruknya,bila nak apply kerja dekat resume,no working experience. padan muka!


Kes #2

Time ni aku kerja clerk,so biasa lah sambil menyelam minum air. Bila bos takde je aku apply online takpun cari je mana-mana vacancy as long as gaji tinggi sebab masa ni dok fikir nak beli kereta je.Then ternampak iklan dekat mudah.my

Company name: Big Berry Consulting
Address: Taman Perindustrian Puchong Jaya (straight after traffic light ioi mall)
Salary shown: RM2500 above
Position: Sales Executive + Admin

Ha ambik kau detail aku bagi.aku tak nak orang lain tertipu. aku apply via email then dalam 30 minit dia call (Mr.Brian) kira macam interview on the phone jela.esok tu dia suruh datang office. aku pergi sana,tak expect pun office dia boleh share dengan company pest control. miskin nau. tahu jela pest control ni office bau apa kan,belum masuk tandas lagi ya Allah boleh pengsan bau chemical.dia punya cerita masa interview session tu bukan main meletop.

yang circle tu pest control company.so dalam office tu share dengan big berry


"we will pay you 1600 as basic salary and 100+ for allowance (car,toll), commision bla..bla and the total will be 2300. If you get more sales then you'll get more than 2500" terang Mr.Brian.aku ingat Cina bila cakap dalam phone rupanya Indian.

Nampak tak permainan dia. dah boleh agak kerja macam mana? kena call randomly,then ask them if they want to do any training, because we provide training courses. Every day at least 200 calls. Kau rasa HR nak layan ke iklan gini sebab diorang pun everyday received so many calls from other training provider. sumpah,aku tak suka langsung kerja nak call orang then promote. NO WAY.
Brian tu dah la psycho, masa tu ada lagi 2orang pekerja baru sama macam aku. so there are only 4 of us in this small company. Nasib baik aku tak duduk sebilik dengan dia aku sorang duduk luar bilik.dia perhati setiap gerak geri staff lain,lagi tak boleh blah dia cerita ada staff dia yang dah berjaya buat sales.pengaruh ramai orang join training tu and now dia dekat jakarta.doing the same thing just buat training dekat sana.

Guess what,aku godek computer aku then terjumpa resign letter from this guy yang konon dekat jakarta. dah berhenti sebab Brian taknak bayar gaji because he didn't achieved target as what Brian's wants. Kau gila apa. Ahh lepastu kitorang bertiga (new staff yang baru masuk 4 hari lepas) sepakat nak berhenti.sebelum diperbodohkan lagi.Macam biasa aku yang kena cakap

"Brian,I got something to tell you. I wanna quit. I can't handle the job given and also the chemical smells here" telus dan jujur. dalam hati rasa nak sembur je.

Terus balik. then seminggu goyang kaki dekat rumah,kereta pulak dah keluar. lagi
menggelabah,kereta ada kerja takde. Alhamdulillah,sekarang kerja as Account Assistant dah 6bulan.
So nasihat aku, korang jangan mudah terpedaya sangat dekat company yang macam ni.Diorang ni urgent nak pakai orang,tapi bagi kerja yang tah pape. aniaya kita fresh grad.

So please,do some research or review about the company background. Jangan biar orang pijak awak. Tegas untuk diri dan masa depan okay. Goodluck freshie!



Comments

Popular posts from this blog

Skin Journey Part I : Nihon Skin

Ainaa Serum

Skin Journey Part II